visitekaartje

Huisstijl ontwerp voor ‘LOV Doula’s’

Liefde, Ontferming en Verzorging. Daar staat ‘LOV’ van ‘LOV doula’s’ voor. Zo heb ik de twee vrouwen waarvoor ik de huisstijl heb ontworpen, Marijke en Suzan, ook leren kennen: als twee liefdevolle en zorgzame vrouwen. Dat ik voor hen de huisstijl mocht verzorgen vond ik dan ook heel erg leuk! Door middel van deze blog geef ik een inkijkje in het ontwerp proces. Het leuke van het ontwerpen van een huisstijl vind ik dat het ontwerp proces bij iedereen weer anders verloopt. Het eindresultaat is voor iedereen nog onbekend en daarom een verrassing. De eerste concepten opsturen vind ik het spannendst. Als leidraad neem ik dat ik het ontwerp zelf ook mooi moet vinden en zelf ook zou gaan gebruiken als ik in deze vrouwen hun schoenen stond.

Start van de huisstijl ontwikkeling

Het eerste gesprek was vooral om het bedrijf ‘LOV Doula’s’ beter te leren kennen. We hebben het gehad over welke kleuren en beelden hen het meest aanspreekt. Aan de hand van hun mood board (verzameling van foto’s/beelden/logo’s die aanspreken) ben ik aan de slag gegaan. Bij het eerste gesprek probeer ik zoveel mogelijk te luisteren en aan te voelen wat de wensen zijn. Dit doe ik door veel vragen te stellen over wat de opdrachtgever (in eerste instantie) aanspreekt. Verder hadden we het over de doelgroep en werkwijze van ‘LOV Doula’s’. In het eerste gesprek probeer ik nog niet al te veel vast te leggen om de creativiteit zoveel mogelijk de ruimte te geven. Het hangt natuurlijk ook van het budget af wat er allemaal gedrukt en ontworpen kan worden. Daar probeer ik zoveel mogelijk ideeën over te geven: denk aan soorten visitekaartjes, uitingen voor website/sociale media, drukken op kleding, auto/fiets, etc.

Wat een geweldig logo en huisstijl heb je ons aangeleverd. We zijn er zó blij mee en het past heel goed bij wie we zijn en wat we willen uitdragen. Dankjewel voor al je tijd, luisteren en op basis daarvan weer bijstellen. We hebben de samenwerking als heel persoonlijk en fijn ervaren. 

Het eerste beeld spreekt!

Een moeder die haar kindje liefhebbend vastheeft. Ze ontfermt zich over haar kindje. De bladeren die om de moeder en het kind heen getekend zijn staan voor de natuurlijke verzorging die LOV Doula’s toepast. Ze maken namelijk gebruik van natuurlijke kruiden tijdens de verzorging in de postpartum periode van een vrouw. De zon staat voor warmte. De warmte die nodig is voor een vrouw in de postpartum periode en de warmte die deze vrouwen zelf uitstralen.   

Het logo is ontstaan uit één van de eerste schetsen

De mooiste schets is ingescand. Vervolgens is het beeld vereenvoudigd. Er zijn zachte, aardse tinten gebruikt voor het logo. De gekozen zachte tinten passen bij het liefdevolle plaatje. De huid van het kindje is iets donkerder, zodat LOV Doula’s het logo intercultureel kan gebruiken. De tekst ‘LOV’ is geletterd! Dat maakt het logo natuurlijk extra uniek. De tekst staat iets schuin waardoor het op een handtekeningetje lijkt. Er gingen een aantal concepten aan vooraf, en dit is de uiteindelijke keuze:

Kleurenzonnetje

Er is een voorstel gedaan voor een herkenbaar kleurenschema (kleurenzonnetje) die LOV Doula’s kan gebruiken voor allerlei uitingen. Het kleurenschema zorgt voor herkenbaarheid en eenheid op de grafische uitingen. Het kleurenschema bestaat uit zachte tinten met één contrasterende groen/blauwe kleur. Die kleur maakt het kleurenschema net wat frisser. 

Bijbehorende iconen maakt de huisstijl compleet

LOV Doula’s biedt pakketten aan. Voor ieder pakket wilden ze graag een icoon. Dat zijn onderstaande iconen geworden, van een vlasbloem en van een katoenplant. De moeder en het kind + blad lenen zich ook goed als icoon dat los kan worden gebruikt. Verder is elk icoon ook te gebruiken in lijnvorm (zie hieronder).

Briefpapier & visitekaartjes

Bij een huisstijl horen natuurlijk briefpapier & visitekaartjes. LOV Doula’s heeft voor 3 ontwerpen gekozen die ze alle drie laten drukken. Marijke en Suzan hebben verschillende papiersoorten in handen gehad en kiezen voor natuurlijk ogend papier met een licht vezeltje erin.

Een huisstijl ontwerp door Lieuwkje, dat lijkt me wel wat!

Ben je ondernemer, net voor jezelf begonnen of wil je een nieuwe uitstraling voor je bedrijf? Dan kan studio Lieuwkje je vast helpen met het maken van uitingen die jij graag wil of die je bedrijf nodig heeft. Twijfel niet om contact op te nemen! Bij een huisstijl ontwerp van Lieuwkje hoort een nieuw logo, bijbehorende iconen/patronen/illustraties en een ontwerp voor visitekaartjes en briefpapier. Natuurlijk gaat alles in overleg over wat past bij jouw bedrijf. Lieuwkje neemt de tijd die nodig is om tot een ontwerp te komen waar alle partijen blij van worden. De stijl van studio Lieuwkje is met name bij de tijd, sierlijk en zacht. Lieuwkje speelt met (bloem) vormen en (zachte) kleuren. 

Op zoek naar passende illustraties voor je boek, website of andere doeleinden? Studio Lieuwkje is vooral gespecialiseerd in (aquarel of potlood) illustraties die te maken hebben met de natuur en de mens.